تبلیغات
ETHNOLOGY - همگام با ناصر خسرو
ETHNOLOGY

همگام با ناصر خسرو

دوشنبه 21 اردیبهشت 1388

                      

مسافرین محترم لطفا کمربند های خود را ببندید.پرنده ذهن تا دقایقی دیگر پرواز خواهد کرد.سفر ما 7سال ذهنی به طول خواهد انجامید.

مبدا:ذات

مقصد:حقیقت

لطفا در حین سفر به نکات زیر توجه فرمایید:

چشم هایتان را بگشایید،افکارتان را بر نوشته ام متمرکز کنید.از روی صندلی های خود بلند نشوید.اگرهم تا پایان متنم را نخوانید آگاه باشید که دچار سقوط خواهید شد.این سفر 7ساله ای بعد از 40 سال غفلت است.

سفر نامه ناصر خسرو

     پرسنده همی رفتم از این شهر بدان شهر

                                            جوینده همی گشتم از این بحر بدان بحـر

از پـارسـی و تــازی و از هـندی و تــرک   

                                            از سندی و رومـی و ز عبـری همه یکـسر

از فلـسفی و مـانــوی و صـابی و دهــری 

                                             درخواستم این حاجت و پرسیدم بـی مـر

                                                                        (دیوان، ص 510)

سفرنامه، شرح سفر حج ناصرخسرو است که در طى آن با برادرش و غلامى هندو از بیش از صد شهر عبور مى کند و برحسب شرایط و اوضاع و احوال سفر یادداشت هایى برمى دارد. علت سفر نیز خوابى است که وى در سن چهل و دو سالگى مى بیند و تصمیم مى گیرد از شغل دبیرى در دستگاه سلجوقیان استعفا دهد و به حج برود.جریان این خواب برایم بسیار جالب بود بد نیست که شما هم آن را بخوانید:"پس از آن جا به جوزجانان شدم وقرب یک ماه ببودم و شراب پیوسته خوردمی .پیغمبر صلی ال علیه و آله و سلم می فرماید که قولوا الحق و لو علی انفسکم . شبی در خواب دیدم که یکی مرا گفت چند خواهی خوردن از این شراب که خرد از مردم زایل کند ، اگر به هوش باشی بهتر .من جواب گفتم که حکما جز این چیزی نتوانستند ساخت که اندوه دنیا کم کند .جواب داد که بیخودی و بیهوشی راحتی نباشد ، حکیم نتوان گفت کسی را که مردم را بیهوشی رهنمون باشد ، بلکه چیزی باید طلبید که خرد و هوش را به افزاید . گفتم که من این را از کجا آرم . گفت جوینده یابنده باشد ، و پس سوی قبله اشارت کرد و دیگر سخن نگفت . چون از خواب بیدار شدم ، آن حال تمام بر یادم بود برمن کار کرد و با خود گفتم که از خواب دوشین بیدار شدم باید که از خواب چهل ساله نیز بیدار گردم . اندیشیدم که تا همه افعال و اعمال خود بدل نکنم فرح نیابم . روز پنجشنبه ششم جمادی الخر سنه سبع و ثلثین و اربعمایه نیمه دی ماه پارسیان سال بر چهارصد و ده یزدجردی .سر و تن بشستم و به مسجد جامع شدم و نماز بکردم و یاری خواستم از باری تعالی به گذاردن آنچه بر من واجب است و دست بازداشتن از منهیات و ناشایست چنان که حق سبحانه و تعالی فرموده است ." 
  سفرنامه یک اثر تبلیغى و ترویجى است که مخاطب آن مردم معمولى هستند که به حج مى روند. این کتاب بسیار روان نوشته شده و ناصرخسرو سعى کرده چیزهایى را که دیده است به طور خلاصه گزارش دهد.(البته در ابتدا این کتاب سخت به نظر می رسد ، خود من نیز به سختی خواندن آغاز  کردم اما به حق باید بگویم که به راحتی به پایان بردم.به گونه ای که تا چندی از روزگاران زبانم همچو ناصر خسرو گشته بود.به لطف خداوند تبارک وتعالی البته که اندکی بهبود یافته ام.)

طى این سفر ناصرخسرو از مرو به سرخس رفته و سپس از نیشابور، بسطام، سمنان، رى، قزوین، خرزویل، خندان، شمیران، سراب، سعیدآباد، تبریز، مرند، خوى (در ایران)، برکراى، وان، وسطان، اخلاط، بتلیس، ارزن، میافارقین، آمد (دیار بکر)، حران، قرول، سروج (در ترکیه)، منبج، حلب، جند قنسرین، سرمین، معره النعمان، کویمات، حما (در سوریه)، عرقه، طرابلس، قلمون، طرابرزن، جبیل، بیروت، صیدا، صور (در سوریه)، عکا، طبریه، حیفا، قیساریه، رمله، بیت المقدس (در فلسطین آن زمان) دیدن مى  کند که تا این جا یک سال از آغاز سفر او مى گذرد.(عجب دور شمس القمری زد این جناب آیا نمی توانست راه مستقیم در پیش گیرد؟اندکی درنگ باید!)

ناصرخسرو پس از رسیدن به بیت المقدس، ۳۴ روز در آن جا مى ماند و توصیف جالبى از بیمارستان این شهر، مسجد صخره و مسجد اقصى (سومین مکان مقدس مسلمانان پس از مکه و مدینه) ارائه مى کند. سپس به بیت اللحم، حبرون (در فلسطین)، عرعر، وادى القراى، مدینه و مکه (در عربستان سعودى) رفته و حج مى گزارد.(ای قوم به حج رفته کجایید کجایید         معبود همین جاست بیایید بیایید/ البته به راهی بروید حچ وبرامان      سوغات سفر نامه  بیاریید بیارید)         

سپس به بیت المقدس رفته و از آنجا به قاهره مى رود.در مدت سه سالى که ناصرخسرو در قاهره بوده است براى بار دوم و سوم و چهارم با کشتى به حج مى رود.(کجاست عزم جزم ناصر خسرویی) در سفر چهارم ناصرخسرو پنج ماه و ۱۹ روز در مکه مى ماند سپس تصمیم مى گیرد به بلخ بر گردد، اما این بار از مسیر پر رفت و آمدى که آمده بود، باز نمى گردد. زیرا او اکنون یک مبلغ جدى مذهب اسماعیلى شده بود و خطر آن مى رفت که به جرم قرمطى بودن جان خود را از دست بدهد. او مسیر دیگرى را انتخاب مى کند که در قلمرو سلجوقیان نیست. این مسیر از طریق طائف، فلج، یمامه، لحساء (الاحساء)، بصره، آبادان، مهروبان، ارجان (نزدیک بهبهان)، لوردغان، خان لنجان، اصفهان، نایین، طبس، تون، قائن، سرخس، مروالرود، سمنگان به بلخ منتهى مى شود. سفر او شش سال و هفت ماه و بیست و دو روز طول مى کشد و با حساب مسیرهاى فرعى شامل سه هزار فرسنگ مى شود.

هرو به راه مى افتد هنوز به مذهب شیعه اسماعیلى نگرویده بود، اگرچه ممکن است در دل تمایلاتى به آن داشته است اما پس از بازگشت از حج یک مبلغ رسمى مذهب اسماعیلیه مى شود. ناصرخسرو مدتى در بلخ مى ماند و به تبلیغ مذهب اسماعیلیه مى پردازد، اما به علت این که سلجوقیان سنى بوده اند با او مخالفت کرده و در صدد آزار وى برمى آیند و او مجبور مى شود آن جا را ترک کرده و به دره یمگان در کوه هاى بدخشان روى آورد و در پناه امیرى بقیه زندگى خود را دور از شهر و دیار و در غربت بگذراند.

مسافرین محترم سفر ما پایان پذیرفت.اما از بال های ذهنتان پیاده نشوید.لطفا به این سوال پاسخ دهید.

آیا به مقصد رسیدید؟

نوشته شده توسط مریم طالبی انارکی


low vitamin d foot pain
یکشنبه 4 تیر 1396 11:51 ب.ظ
Thanks for finally writing about >ETHNOLOGY - همگام با
ناصر خسرو <Loved it!
http://kristelleason.bravesites.com
چهارشنبه 3 خرداد 1396 01:27 ق.ظ
Do you have a spam problem on this blog; I also am a blogger, and I was wondering your situation; many of us have created some nice methods and we are looking to trade
techniques with others, be sure to shoot me an email if interested.
Jerrold
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 11:32 ق.ظ
Hi, i think that i saw you visited my website so i got here to go back the want?.I am trying to to find things to enhance my website!I guess its good enough
to make use of a few of your ideas!!
manicure
پنجشنبه 17 فروردین 1396 05:48 ق.ظ
What's up everyone, it's my first go to see at this site, and paragraph is actually fruitful
in favor of me, keep up posting these types of articles or reviews.
اسماعیلی
پنجشنبه 7 خرداد 1388 05:58 ب.ظ
تا این که مقصود چه باشد اگر مقصود دریافت چند پاراگرافی باشد که در این مختصر گنجاندی شاید رسیدم اما اگر این طور نباشد باچند خط نمی توان به مقصد رسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


فهرست وبلاگ
پیوندهای روزانه
آرشیو
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها