تبلیغات
ETHNOLOGY - روزی یاد ویادگار ما هم موزه می شود
ETHNOLOGY

روزی یاد ویادگار ما هم موزه می شود

پنجشنبه 21 خرداد 1388

ادامه بازدید از موزه ایران باستان

شروع آثار هنری دوره هخامنشی تا ساسانی از انتهای سالن موزه با قطعات بزرگ و حجیم سنگی است که بیشتر آنها از تخت جمشید آورده شده و نمایانگر قسمتی از عظمت و شکوه معماری یکی از مجموعه های تاریخی ایران و جهان است. تعدادی از این آثار حجیم سنگی به دیوار یا کف سالن متصل و در محل خود ثابت شده اند.

در دوره هخامنشی تاکید روی سنگ و حجاری است ، صحنه حجاری معروف به بارعام داریوش اول (و شاید خشایارشاه اول)، در این صحنه پادشاه هخامنشی نشسته بر اریکه سلطنتی در مرکز دیده می شود.در پشت سرش ولیعهدبا گل نیلوفر آبی در دست حضور دارد.پشت سر وی هم روحانی دربار است با سربند ودهان بند مخصوص روحانیون.نفر بعدی اسلحه دار مخصوص پادشاه است.در انتهای صحنه پشت سر پادشاه افراد گارد جاویدان داریوش حضور دارندو اما در جلوی پادشاه احتمالا وزیر با پوشش مادی است.

قرینه سازی و القای شکوه و عظمت پادشاه از خصوصیات بارز هنر این دوره است.

بازدیدکنندگان از این صحنه حجاری با کمی دقت می توانند با سلسله مراتب درباری و تا حدودی طبقات اجتماعی این دوره آشنا شوند. در دوره هخامنشی سه طبقه اصلی شامل خاندان پادشاهی ، روحانیون (که نگهبان آتش مقدس هستند) و عموم جامعه ، طبقه تولیدکننده جامعه اعم از کشاورزان و صاحبان صنایع و حرفه ها می شود.

نمونه دیگر ستونی متعلق به کاخ جنوبی آپادانا متشکل از قطعات مربوط به چند ستون مختلف و پیکر حیوان بالدار با تنه گاو و سر انسان است که قسمتی از یک سرستون کاخ سه دروازه است و نمایانگر کیفیت بالای حجاری و سنگ تراشی و ساخت ستونهای منحصر به فرد و استفاده از تزیینات نقش برجسته در کاخ تخت جمشید است.

             

همچنین قطعاتی از آجرهای لعابدار با نقوش شیر، گاوهای بالدار، تیرانداز، حیوانات بالدار با سر انسان ، گلهای لوتوس و رزت مربوط به کاخهای هخامنشی در شوش و تخت جمشید است که زینت بخش قسمتی از سالن موزه است.

از نمونه های دیگر آثار حجیم سنگی ، تندیس بدون سر داریوش با کتیبه های سه گانه میخی ، پارسی باستان ، عیلامی ، بابلی و هیروگلیف است که از شوش به دست آمده است.

                 

 مجموعه آثار هخامنشی بیشتر در محوطه های باستانی چون تخت جمشید، شوش و پاسارگاد یافته شده است که شامل اشیای کوچک سنگی از قبیل ظروف مختلف است.

یکی از ویترین های این قسمت به نمایش اشیای مختلفی چون سردیس شاهزاده هخامنشی ، پیکرک حیوان ، پلاک با نقش عقاب و یک کوزه از جنس خمیر و سنگ لاجورد اختصاص دارد. سفالینه های مربوط به این دوره به ۲ صورت بدون لعاب و لعابدار از حفاریهای پاسارگاد تخت جمشید و شوش به دست آمده و نمونه زیبای آن ریتونی از پاسارگاد است.

مجموعه اشیای کتیبه دار هخامنشی نیز از جمله نفایس این موزه است.

پیکره سنگی شیر بدون سر

تخت جمشید

هخامنشی

سر ستون سنگی به شکل گاو سنگی با پیکر انسان

تخت جمشید- کاخ سه دروازه

هخامنشی( سده 5 پیش از میلاد)

 

پلکان ورودی

تخت جمشید- کاخ سه دروازه

هخامنشی( سده 5 پیش از میلاد)

پس از اشیای به دست آمده از دوره هخامنشی موجود در این موزه ، آثار برجای مانده از دوره اشکانی چیده شده اند. یکی از آثار بسیار ارزشمند این دوره تندیس مفرغی بی نظیر بزرگزاده اشکانی است که از معبد شمی کشف شده است.

 

 

                      

در زمستان سال ۱۳۷۲، معدن کاران به هنگام خاکبرداری و استخراج نمک از معدن زیر تپه‌های غرب زنجان، با نیم تنه یک جسد مواجه شدند. این جسد که دارای ریش و موی بلند و حلقهٔ گوشواره‌ای از جنس طلا در گوش چپ بود شامل یک ساق پا درون چکمهٔ چرمی، سه قبضه چاقو، شلوارک، شی نقره‌ای، قلاب سنگ، قطعات طناب چرمی، سنگ ساب، یک عدد گردو، قطعات سفال و چند تکه پارچه منقوش و قطعات خرد شده استخوان بود. جسد مزبور در اواسط یکی از همین تونل‌ها که حدود ۴۵ متر طول داشت، بدست آمد. سه جسد دیگر از جمله یک زن در این ناحیه نیز چندی بعد کشف شده‌است. باستان شناسان در مورد ظاهر این پیکر گفته‌اند احتمالاً مرد نمکی از طبقه اشراف تات زبان و شاهزاده‌ها بوده‌است زیرا بر روی لباس او جواهرات و زیورآلاتی پیدا شده که مخصوص این طبقه بوده، و همچنین انها چنین فرضیه دارند که او یا در حال فرار به غار پناه برده یا در جنگی از میدان گریخته و به غار پناه آورده و آنجا فوت کرده و موریانه‌ها پیکرش که از نمک پوشیده بوده خورده‌اند.

با انجام آزمایشات سالیابی به روش کربن ۱۴، که بر روی نمونه استخوانها و پارچه‌های مجموعه صورت گرفت، قدمتی حدود ۱۷۰۰ سال (اواخر اشکانی – اوایل ساسانی) برای مرد نمکی تعیین گردید. آزمایشات DNA نشان داد که سن مرد نمکی هنگام مرگ حدود ۳۷ سال و قد وی حدود ۱۷۵cm بوده‌است. گروه خون مرد نمکی، با آزمایشات انجام شده بر روی سلول‌های موی سر، +B مشخص شد.

با آزمایش سی تی اسکن و رادیولوژی، مشخص شد که مرد نمکی دراثر سقوط ناگهانی درون یکی از گودالهای معدن نمک و وارد شدن ضربه بسیار شدید به ناحیهٔ راست جمجمه و صورت از بین رفته‌است. مطالعات باستانشناختی بر روی مجموعه مرد نمکی نشان داد که به علت آرایش خاص موهای بلند سر و صورت، وجود گوشوارهٔ طلا در گوش چپ، چکمه چرمی با ساخت و دوخت بسیار ظریف و هنرمندانه و همچنین نوع و بافت تکنیکی پارچه لباس و بدست آمدن شئ نقره‌ای همراه با متوفی، فرد مزبور یک کارگر ساده معدن نمک نبوده، بلکه فردی عالی رتبه و دارای پایگاه اجتماعی بالا بوده‌است، اما علت حضور، سقوط و مرگ وی در معدن نمک چهرآباد همچنان در پردهٔ راز و ابهام باقی مانده‌است.

این خلاصه تابلویی بود که در کنار مرد نمکی نصب شده بود.

      

بازدیدکنندگان پس از دوران اشکانی آثار مربوط به سلسله ساسانی را مشاهده می کنند. هنر این دوران در پی احیای هنر امپراتوری هخامنشی بوده و در استمرار فرهنگ اشکانی نیز موثر بوده است. در این دوره گچبری و موزائیک کاری حائز اهمیت است.

از آثار مهم این دوره تزیینات مختلف گچبری مربوط به طاقها، پایه ستونها و تزیینات الحاقی به دیوار از مناطق چال ترخان (تپه عشق آمادری) در جنوب تهران و حصار دامغان است. نقش مایه ها و طراحی های به کار رفته در گچبری ها به صورت نقوش گیاهی ، جانوری و انسانی است.

موزائیک سازی نیز هنری است که در دوره ساسانی با استفاده از تصاویر و طرحهای ایرانی و پیروی از شیوه بیزانسی انجام می گرفت. بهترین نمونه های موزائیک این دوره مربوط به کاوشهای بیشاور (فارس) است که شامل چندین قطعه بسیار زیبا متشکل از سنگهای الوان می شود.

 

پس از تماشای موزه ایران باستان به موزه آبگینه رفتیم .

 

سیر وسیاحتی در آبگینه وسفالینه های ایران

                   

موزه آبگینه وسفالینه های ایران در اواخر سده 13ش. به دستور احمد قوام وبه منظور استفاده شخصی او ساخته شد. این ساختمان در باغی به وسعت بالغ بر7000مترمربع با زیر بنای 1040متر مربع قرار دارد، که با طرح هشت گوش وستون های کاذب در قسمت ورودی ساخته شده است.

ساختمان دارای دو طبقه ویک زیرزمین است و طبقه همکف از طریق یک پلکان چوبی دو طرفه به سبک معماری روسی ساخته وبه طبقه بالا راه دارد.سر سرای موزه که پیش از استقرار دولت مصر دراین محل به شکل گنبد ساخته شده بود،در این زمان به صورت مصطح در آمده.

طبقه زیر زمین نیز که محل کتاب خانه موزه است،بیشتر شکل سنتی ایران داشت.سبک معماری مانند بسیاری از ساختمان های دوره قاجار،تلفیقی از معماری سنتی ایران ومعماری سده 19 اروپاست وعمارت اصلی نیز زیر نظر شخص قوام السلطنه بود.بعد به مدت 7 سال به مصر واگذار شد.در 1335ساختمان به دفتر سابق فرح فروخته شد.

در فاصله زمانی 1355 تا1357 در قسمت شمالی و جنوبی ساختمان اصلی، بناهایی ساختند وآن را فرهنگ سرا نامیدند وبعد این محوطه به مجموعه هایی شامل موزه، کتابخانه، کلاس های آموزشی و... تقسیم شد.این موزه با عنوان موزه«آبگینه وسفال ایران» سیر تحول وتکامل سه مجموعه از آثار را عرضه می دارد که سفال، شیشه وبلور بوده ونمایشگاه هایی را به مناسبت های مختلف با موضوعات متفاوت و مرتبط با موزه بر پا می دارد.

مدت طولانی منتظر بودیم تا این که اسباب تناول فراهم شود بنابراین در این مدت مدید تالویی که درب ورودی موزه نصب شده بود را چندین بار مطالعه کردیم همان که در بالا ذکر کردم.

داخل موزه شدیم. در ابتدا فضای خا ص معماری شدیدا ما را تحت تاثیر قرار داد ساختمانی از جنس ساختمان های مدرن چشم نواز اما به محض ورود نظرم تغییر یافت. به رغم نورپردازی عالی آثار کف پوش سالن مناسب نبود وصدایی در فضا طنین می انداخت تو گویی که مگسان هم زمان به آواز ویز ویز مشغول شده بودند.

صدا را تحمل کردم وفضا را نگریستم این هم از عکس ها:

 

ابزار و مواد ته کوره شیشه گری

 

به قسمتی رسیدیم که سفالینه ها اکثرا متعلق به کاشان وگیلان وجود داشت چیزی که در این سفالینه ها نظر مرا به خود جلب کرد تصاویر زنانی بود که ایرانی بودند اما چهره ای بی نهایت شبیه به هم والبته چینی داشتند.

پس از گشت وگذاری البته بسیار کوتاه تر از موزه ملی ایران باستان با توافق جمع به درکه رفتیم و چه خوش گذراندیم در آن فضای سبز و چشم نواز وآن نهار بی نهایت دل نواز.

و ثبت نمودیم همگان این سیر وسیاحت در دفتر خاطره ها ومی گذرد ایامی از آن تا...

 روزی یاد ویادگار ما هم موزه شود...

 


Do you get taller when you stretch?
جمعه 3 شهریور 1396 10:20 ق.ظ
Nice weblog here! Also your site loads up very fast! What web host are you the usage
of? Can I get your associate link for your host? I wish my
website loaded up as fast as yours lol
Foot Issues
سه شنبه 17 مرداد 1396 04:08 ب.ظ
This piece of writing is actually a fastidious one it assists new net viewers, who are wishing in favor
of blogging.
Marquita
یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 11:56 ب.ظ
This is my first time visit at here and i am genuinely impressed to read everthing at alone place.
BHW
پنجشنبه 31 فروردین 1396 09:43 ق.ظ
Hi there, just became aware of your blog through Google, and found that it
is really informative. I am gonna watch out for brussels.
I'll appreciate if you continue this in future. Numerous people will be benefited from your writing.

Cheers!
BHW
جمعه 18 فروردین 1396 08:12 ب.ظ
Greetings from Colorado! I'm bored to tears at work so I decided to
check out your site on my iphone during lunch break.
I really like the info you present here and can't wait to take a
look when I get home. I'm surprised at how quick your blog loaded on my
cell phone .. I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyways, good site!
manicure
چهارشنبه 16 فروردین 1396 09:33 ب.ظ
Heya great website! Does running a blog such
as this require a great deal of work? I have no
understanding of computer programming however I had been hoping to start my own blog in the near future.
Anyway, should you have any suggestions or techniques for
new blog owners please share. I understand this is off subject but I simply needed to ask.
Kudos!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


فهرست وبلاگ
پیوندهای روزانه
آرشیو
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها